• امروز : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
کل 540 امروز 0
0
2
فرمانده پایگاه مقاومت امیرالمؤمنین(ع) شهر اهرم:

جهت توانمندسازی نوجوانان تلاش خواهیم کرد

  • کد خبر : 3034
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
جهت توانمندسازی نوجوانان تلاش خواهیم کرد
هدف ما از اجرای این طرح کشف استعدادها و نخبگان علمی بوده و بدینوسیله با برگزاری‌ دوره‌های مختلفی جهت ارتقاء و توانمند سازی نوجوانان تلاش موثر خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صدای تنگسیر، تشویق به عنوان تقویت‌کننده در روانشناسی تربیتی، «تقویت‌کننده» اصطلاحی است که در رابطه با خاموشی و یا افزایش احتمال تکرار یک رفتار به کار می‌رود. به این ترتیب که ممکن است در واکنش نسبت به رفتار مشخصی از یک فرد، اقدامی صورت گیرد که فرد، دیگر تمایل به تکرار آن رفتار نداشته باشد و یا به تکرار آن متمایل شود.
تقویت کننده مثبت هرگاه بعد از انجام یک رفتار، عاملی وجود داشته باشد (محرک) که احتمال تکرار آن رفتار را افزایش داده یا سبب بقاى آن شود، به چنین محرک یا واکنشی تقویت‌‌کننده مثبت مى‌گوییم.نخبه استفاده از فرصت‌ها را بلد است و این توانمندی را به تدریج کسب کرده است. فرد نخبه در کنار استعداد ذاتی و خدادادی تلاش و استمرار در آموزش را داشته و باید بدانیم نخبگی هیچ گاه تک بعدی نیست و باید تمام شاخص‌های نخبگی از جمله خلاقیت و نوآوری و تأثیرگذاری را نیز داشته باشد. مسائل خانوادگی، اجتماعی، محیطی، و… از مسائلی است که باعث می‌شود یک نفر از کشور خارج شود، برخی هم برای کسب تجربه و بازگشت به وطن از کشور خارج می شوند و ما معتقدیم باید برای نخبگانی که به دنبال خروج از کشور هستند فرصت تاثیرگذاری ایجاد کنیم، مثلا یکی علاقمند کسب و کار است باید برای آن کسب و کار ایجاد کنیم و به او کمک کنیم حال این کمک فقط مالی نیست. ممکن است یکی از این نخبگان علاقمند باشد در دولت کار کند. باید شرایطی را برای دانشگاه‌ها فراهم کنیم که از اینها استفاده کند که بحث حمایت از تحقیقات هم از همین جنس است که بنیاد ملی علم ایران در همین راستا عمل می‌کند.در همین راستا با یکی از فعالان کارهای جهادی و پرورش نخبه شهر اهرم یک گفتکوی تفصیلی ترتیب اثر داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید


صدای تنگسیر: لطفا خودتان را معرفی کنید

میثم یگانه‌نسب. کارشناسی حقوق. متولد ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۶۴. فرمانده پایگاه مقاومت بسیج امیرالمومنین(ع) شهر اهرم.

صدای تنگسیر: دلیل برگزاری این طرح چیست؟

نیروی محرکه اصلی در پیمودن مسیر رشد و موفقیت در درون هر فردی وجود دارد که در صورت فعال شدن و به جریان افتادن آن، راه‌های پر پیچ و خم پیشرفت را با عشق و علاقه وصف‌ناپذیر، طی کرده و تمامی موانع ریز و درشت را به خوبی پشت سر می‌گذارد و برقراری این نیروی عظیم وابسته است به برخورداری از عواملی چون هدف، میل و رغبت و … که همگی در ایجاد انگیزه نهفته است.
قرآن كريم با ترسيم ویژگی‌های حيات طيبه و بیان راه رسیدن به آن، از روش‌های گوناگونی به منظور ايجاد انگيزه در انسان براي وصول به هدف، بهره برده است. يكي از این روش‌ها که اهمیت ویژه‌ای دارد؛ «تشويق» است.
دلیل ما برای برگزاری این طرح تشویق و حمایت از دانش آموزان نخبه و رتبه اول بسیجی جهت افزایش انگیزه و اراده نوجوانان و امید به آینده‌ای روشن در راستای خدمت به ایران عزیز است.

صدای تنگسیر: متولی چه ارگان یا چه کسانی هستند؟

جوانان دانشجو و دغدغه‌مند در قالب بسیجیان پایگاه علمی پژوهشی مقاومت بسیج امیرالمؤمنین(ع) شهر اهرم هستند.

صدای تنگسیر:هدف از اجرای این طرح چیست؟

هدف ما از اجرای این طرح کشف استعدادها و نخبگان علمی بوده و بدینوسیله با برگزاری‌های دوره‌های مختلفی جهت ارتقاء و توانمند سازی نوجوانان تلاشی موثر خواهیم کرد.

صدای تنگسیر: بنظر شما این طرح چه تأثیری بروی نوجوانان دارد؟

در دنیای امروز باید توجه ویژه به این قشر آینده ساز بشود به طریق‌های مختلفی همچون تشویق و حمایت از نخبگان علمی و توانمند سازی آن‌ها و تلاش برای اینکه دچار آسیب‌های اجتماعی نشوند و بتوانند در آینده برای کشور خود موثر واقع بشوند.
نخبه در تمدن سازی اسلامی نقش مهمی را دارد آدم نخبه در حوزه کاری خود سرآمد بوده و در سطح کلان و ملی تأثیرگذار است و خلاقیت و نوآوری بخشی از کارش بوده و می‌تواند تحلیل و پیش بینی درستی از موقعیت و جایگاه خود داشته باشد.

صدای تنگسیر: از نظر به چه کسی نخبه می‌کویند؟

نخبگی یک اسم نیست؛ یک لقب یا نسبت هم نیست. نخبگی جایگاهی است که برای رسیدن به آن باید از خیلی روزمرگی‌ها گذشت تا به دستش آورد. تنها قدرتی که با آن می‌شود نشدنی‌ها را از صفحه روزگار پاک کرد و با آن ادعا کرد امروز بشر با دیروزش تفاوت داشته است.نخبه استفاده از فرصت‌ها را بلد است و این توانمندی را به تدریج کسب کرده است. البته این وجه تمایز می‌تواند در علم، سیاست، هنر و یا مهارت فنی باشد. فرد نخبه در کنار استعداد ذاتی و خدا دادی تلاش و استمرار در آموزش را داشته و باید بدانیم نخبگی هیچ گاه تک بعدی نیست و باید تمام شاخص‌های نخبگی از جمله خلاقیت و نوآوری و تأثیرگذاری را نیز داشته باشد.

صدای تنگسیر: چه کسانی نخبه پروری و معرفی آنها در جامعه نقش دارند؟

دو نهاد خانواده و نظام آموزشی نقش مهمی در نخبه پروری دارند. کشف استعداد افراد و تقویت نکات مثبت و اصلاح نکات منفی و اهمیت دادن به خلاقیت، تفکر، نوآوری و تقویت استعدادهای فرد همچنین اهمیت دادن به روش‌های حل مسئله و بر خورد با پدیده‌های پیچیده در این دو نهاد اتفاق می‌افتد و البته جامعه حاکمیت و نهادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌توانند با ارج نهادن و واگذاری مسئولیت‌ها به نخبگان در جهت نخبه پروری حرکت کنند. زیرا تشویق نخبگان باعث دیده شدن آن در بین عموم شده و به ترویج فرهنگ نوآوری و خلاقیت کمک بسیاری کرده و جوانان و نوجوانان را به مسیر نخبگی رهبری می‌کند.

صدلی تنگسیر: افراد چه مسیری را برای کسب نخبگی باید طی کنند؟

در هر رشته‌ای برای نخبگی باید تلاش خود را افزایش داده و وقت بیشتری بگذارند و تمرکز و دقت خود را بر موضوعات بیشتر کنند. باید از طرف دانشگاه و نهادهای مربوطه حمایت شوند و این حمایت باید از ورود دانشجویان به دانشگاه اتفاق بیفتد.

زیرا شرط لازم برای پایداری در راه نخبگی رفع مشکلات دانشجویان از طرف نهادهای حاکمیتی است و باید دغدغه‌های این افراد رفع شود تا استعداد برتر بتواند بر موضوع علمی خود تمرکز لازم را داشته باشد و شاخصه‌های نخبگی را به دست بیاورد.

از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار این رسانه قرار دادید از شما سپاسگزاریم

انتهای‌خبر/

لینک کوتاه : https://sedaytangsir.ir/?p=3034

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. درود بر آقای یگانه نسب که همیشه به فکر جوانان و نوجوانان شهرستان هست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.