• امروز : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
کل 540 امروز 0
0
0
استاندار بوشهر خبر داد:

نقش اساسی سد باهوش برای کشاورزان تنگستانی

  • کد خبر : 3046
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۳۰
نقش اساسی سد باهوش برای کشاورزان تنگستانی
استاندار بوشهر گفت: سد باهوش یکی از طرح‌های مهم تأمین آب کشاورزی در شهرستان تنگستان است که در کنار سد خاییز، نقش اساسی در آبیاری نخلستان‌های اهرم بر عهده خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای تنگسیر، احمد محمدی‌زاده در بازدید از روند اجرای سد باهوش در تنگستان در جریان آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی این طرح قرار گرفت. و در این بازدید با تاکید بر لزوم تسریع در تکمیل این سد، اظهار کرد: سد باهوش یکی از طرح‌های مهم تأمین آب کشاورزی در شهرستان تنگستان است که در کنار سد خاییز، نقش اساسی در آبیاری نخلستان‌های اهرم بر عهده خواهد داشت.

استاندار بوشهر با اشاره به این‌که این سد از نوع بتنی غلطکی است، گفت: سد باهوش با حجم مخزن ۲۲.۵ میلیون مترمکعب، سیلاب‌های فصلی را به منبعی پایدار برای سیراب کردن نخلستان‌های تنگستان تبدیل می‌کند.

وی از پیشرفت ۳۲ درصدی سد باهوش در تنگستان خبر داد و اضافه کرد: عملیات خاکبرداری این طرح تمام شده و اکنون آماده بتن‌ریزی بدنه است.

محمدی‌زاده گفت: سد باهوش به طول ۳۷ متر در حوضه آبریزی به مساحت ۶۲۸ کیلومتر مربع اجرایی و عملیاتی شده است.

وی کنترل سیلاب‌های مخرب و کاهش خسارت‌های ناشی از آن و همچنین تامین آب مطمئن برای آبیاری نخلستان‌های منطقه و تامین بخشی از حقابه نخیلات شبکه آبیاری اهرم را از اهداف مهم اجرای سد باهوش عنوان کرد.

استاندار بوشهر ادامه داد: همچنین کاهش فشار بر سفره‌های آب زیرزمینی منطقه تنگستان و تثبیت مشاغل حوزه کشاورزی نیز از جمله اهداف اجرای این سد در استان بوشهر است.

هدف از ایجاد سد باهوش، کنترل سیلاب‌های مخرب که در ۴۰ کیلومتری پایین دست سد به خلیج فارس می‌ریزند و تأمین آب مطمئن برای آبیاری نخلستان‌ها، تأمین بخشی از حقابه نخیلات شبکه آبیاری اهرم، کاهش فشار بر سفره‌های آب زیرزمینی منطقه و تثبیت مشاغل حوزه کشاورزی از جمله هدف‌های این طرح است

سد باهوش در ۱۰ کیلومتر شرق شهر اهرم در شهرستان تنگستان استان بوشهر یک سد در حال ساخت از نوع بتنی غلتکی بر روی رودخانه باهوش است. از به طول۳۷ متر و در حوضه آبریزی به مساحت ۶۲۸ کیلومتر مربع با حجم مخزن ۱۸٫۵ میلیون مترمکعب و آب تنظیمی هشت میلیون بر مترمکعب بر روی رودخانه باهوش احداث می‌شود.

منبع: صدا و سیما
انتهای‌خبر/

لینک کوتاه : https://sedaytangsir.ir/?p=3046

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.