• امروز : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
کل 540 امروز 0
0
0

تنگ بنیون بهشت گردشگری تنگستان

  • کد خبر : 3526
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
تنگ بنیون بهشت گردشگری تنگستان
تنگ بنیون در نزدیکی جنوب روستای بنیون، واقع در اهرم، مرکز شهرستان تنگستان استان بوشهر، قرار دارد.

یکی از شهرستان‌های استان بوشهر، شهرستان تنگستان بوده که دلیل نام‌گذاری آن وجود تنگه‌های متعدد در این منطقه است. تنگه‌هایی که از تقاطع کوه‌ها و یا هم‌‌جواری کوه و دریا، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را ساخته‌اند. در ادامه به بررسی یکی از معروف‌ترین این تنگه‌ها، تنگ بنیون می‌پردازیم.

تنگ بنیون در نزدیکی جنوب روستای بنیون، واقع در اهرم، مرکز شهرستان تنگستان استان بوشهر، قرار دارد. این تنگ به بافت گیاهی متراکم خود که در میان کوهستان محصور شده، شهرت دارد. این منطقه از لحاظ آب و هوایی و اقلیمی برای گونه‌های گیاهی و جانوری خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

کوهستان‌های اطراف تنگ، که پیش‌تر ذکر شده بودند، در حقیقت کوه‌های خاییز نام دارند، که از مجموعه رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرند و بلندترین کوه این منطقه به نام بیرمی معروف است. این کوه‌ها در منطقه خاییز واقع در جنوب شرقی شهرستان تنگستان با وسعتی حدود ۳۵۰۰۰ هکتار قرار گرفته‌اند.

تنگ بنیون، شامل دو چشمه اصلی به عمق حدودی ۱ متر است که آب زلال و شفاف رودخانه جاری در میان بافت گیاهی آن، توسط این دو چشمه تأمین می‌شود. گردشگران در فصول گرم سال، می‌توانند در این آب شنا کنند.

ویژگی‌های تنگ بنیون

تنگ بنیون در نزدیکی جنوب روستای بنیون و در همان ارتفاعات ۵۰۰ متری واقع شده است. زمانی که از دور دست به این منطقه می‌نگرید، تنگ را پوشیده از سرسبزی درختان و محصور در میان کوهستان می‌یابید. گردشگران برای رسیده به این تنگ می‌بایست، از ۲۰۰ متر پایین‌تر از محدوده روستا در نزدیکی مسجد، پیاده‌روی را آغاز کنند. یکی از مزایا و ویژگی‌های تنگ بنیون آب و هوای معتدل و فوق‌العاده آن بوده، که به دلیل بافت گیاهی و درختان سرسبز این منطقه است.

اطراف تنگ، بسیار سرسبزتر از چیزی است که تصور می‌کنید؛ شما می‌توانید در این منطقه انبوه درختان، درختچه‌ها، بوته‌ها و گونه‌های مختلف گیاهی مانند بادام وحشی، درختان لیمو، مرکبات، انجیر، انار و گز در کنار بنه، افرا، گل گندم، هلپه، بارهنگ، دم روباه، گل گاو زبان، گون، خرزهره و نخل‌هایی مرتفع را بیابید.

از میان این بافت گیاهی، رودخانه‌ای پر آب عبور کرده که نیزارها اطراف آن را پوشانده و این منطقه را منحصربه‌فرد می‌کنند. هرچه در طول مسیر رودخانه پیش بروید، مناظر سرسبز و زیبایی از در هم تنیدگی درختان در کنار آب مشاهده می‌کنید که بازدید از آن‌ها به تمام طبیعت‌دوستان توصیه می‌شود.

در انتهای مسیر تنگ بنیون، شما به سرچشمه آب که در حقیقت دو چشمه در جوار یکدیگر هستند، می‌رسید. چشمه‌ها با قرار گرفتن در کنار یکدیگر حوضچه‌هایی را پدید آورده‌اند که پر آب بوده و عمقشان به حدود یک متر نیز می‌رسد. به طور کلی، صدای آواز پرندگان، خنکای آب روان، سرسبزی پوشش گیاهی بی‌نظیر این منطقه و ارتفاعات خیره‌کننده آن، تنگه بنیون را به بهشتی چشم‌نواز در دل بوشهر مبدل کرده است.

امکانات تفریحی تنگ بنیون

اغلب گردشگرانی که برای بازدید از تنگ بنیون به این منطقه می‌آیند، از جمله طبیعت دوستان هستند که با هدف لذت بردن از مناظر سرسبز و درختان مملو از شکوفه‌های بهاری در فصل بهار به این تنگ سر می‌زنند. اما در این منطقه امکانات تفریحی دیگری نیز وجود دارد.

یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات تنگ بنیون، به ویژه در فصول گرم سال، آبتنی در آب‌های زلال و شفاف این تنگ برای علاقه‌مندان به شنا است. افراد می‌توانند با به همراه داشتن لوازم شنا، در این تنگ، بدون خطر و با امنیت کامل، آبتنی کرده و از مناظر اطراف لذت ببرند.

حیات وحش اطراف تنگ بنیون

شرایط آب و هوایی و جغرافیایی این منطقه به گونه‌ای است که، تنگ بنیون را نه تنها برای رشد گیاهان و ایجاد پوشش گیاهی بی‌نظیر و چشم‌اندازی زیبا برای انسان‌ها مهیا کرده است، بلکه می‌توان از این تنگ به عنوان زیستگاهی برای انواع گونه‌های جانوری یاد کرد. طبق آخرین آمارها، این منطقه اقامتگاه حدود ۲۰ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست و همچنین ۹۵ گونه پرنده است.

همچنین در سال‌های اخیر، کوچ برخی پرندگان مهاجر به منطقه تنگ بنیون مشاهده شده است. این موضوع نشان می‌دهد، شرایط جغرافیایی تنگ برای مهاجرت گونه‌های خاص پرندگان نیز مناسب است.

لازم به ذکر است، ۲۲ هکتار از این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است؛ زیرا این منطقه غنی از بافت جانوری کمیاب و زیستگاه جانورانی از قبیل قوچ و میش، کل و بز، گراز، کفتار، شغال، روباه، گربه وحشی، خارپشت ایرانی، پلنگ، بزمجه، سمور، کبک، تیهو، عقاب، قمری، سبزقبا، گنجشک، دارکوب، کبوتر، مارماهی، ماهی کپور، تیرمار و مار قیطانی است.

بهترین زمان بازدید از تنگ بنیون

با توجه به اینکه تنگ بنیون در استان بوشهر واقع شده است و این استان به دلیل هم‌جواری با آب‌های نیلگون خلیج فارس، آب و هوایی گرم و شرجی دارد، سفر به این منطقه در فصل تابستان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین به دلیل شرایط جغرافیایی کوهستانی این منطقه فصول سرد سال، پاییز و زمستان، ممکن است شاهد بارندگی‌ و سرمای شدید هوا به ویژه پس از غروب آفتاب باشیم. بنابراین بهترین زمان بازدید از تنگ بنیون در استان بوشهر، اوایل فصل بهار است. در نظر داشته باشید، که برای سفر به این منطقه می‌توان روی روزهای معتدل شش‌ماهه دوم سال نیز، حساب کرد.

برای بازدید از تنگ بنیون چه مواردی را همراه داشته باشیم؟

لوازم مورد نیاز شما برای سفر به تنگ بنیون، به مدت زمان و هدف شما از این سفر بستگی دارد؛ اگر فصل تابستان است و برنامه دارید، تا در حوضچه‌های این تنگ شنا کنید، پیشنهاد می‌شود لباس‌های اضافی و وسایل مناسب شنا را با خود به همراه داشته باشد. همچنین رسیدن به تنگ بنیون نیازمند طی کردن مسیرهای پیاده‌روی متعدد است، بنابراین حتماً کفش‌های اسپرت و راحتی با خود ببرید تا ماجراجویی شما را تسهیل نماید.
انتهای‌گزارش/

لینک کوتاه : https://sedaytangsir.ir/?p=3526

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.