• امروز : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
کل 540 امروز 0
0
1
مدیر جهاد کشاورزی تنگستان خبر داد:

آشنایی با شیوه‌های مبارزه با آفت خرما

  • کد خبر : 2528
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
آشنایی با شیوه‌های مبارزه با آفت خرما
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان: در راستای مدیریت تلفیقی آفات چوب‌خوار خرما در نخیلات شهرستان تنگستان برنامه‌های آموزشی و ترویجی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صدای تنگسیر اظهار کرد: در راستای مدیریت تلفیقی آفات چوب‌خوار خرما در نخیلات شهرستان تنگستان برنامه‌های آموزشی و ترویجی در دستور کار قرار گرفته است.

اسلام رضایی گفت: این اقدام به منظور آشنایی نخل‌داران با شیوه‌های مختلف پیشگیری و مبارزه با آفات چوب‌خوار خرما با همکاری مدیریت حفظ نباتات سازمان و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان در یکی از نخلستان‌های منطقه دهران تنگستان انجام شد.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان بیان کرد: در این برنامه آموزشی ترویجی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی در خصوص رعایت بهداشت نخلستان و اهمیت هرس و تکریب دمبرگ‌ها، معدوم‌سازی درختان از بین رفته توسط آفات چوب‌خوار در سال‌های قبل، نصب تله‌های نوری و سایر روش‌های مبارزه و مدیریت آفات چوب‌خوار خرما نکات لازم را بیان کرد.

همچنین بازدید از نخیلات حومه شهر اهرم با حضور احمد سبحانی مدیر حفظ نباتات استان و اسلام رضایی مدیریت جهاد کشاورزی و زینب عالی مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان تنگستان جهت بررسی علت شیوع عارضه خشکیدگی برگ‌های نخیلات از برخی نخلستان‌ها بازدید کردند.

مدیر حفظ نباتات استان بوشهر گفت: در استان بوشهر تقریباً تمامی ارقام به این آفت حساس بوده و در صورت عدم مبارزه به‌موقع خسارت بسیار بالایی از نظر کمی و کیفی به محصول وارد می‌شود.

سبحانی در ادامه تصریح کرد : آفت چوب‌خوار با تغذیه از شیره غذایی برگ و میوه‌ها، باعث خشک شدن پوست میوه شده و اگر خسارت ادامه یابد اندازه میوه و ارزش غذایی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند و در صورت تداوم فعالیت، میوه و خوشه حالت غبارآلود به خود گرفته و بازارپسندی محصول به شدت کاهش می‌یابد.

همچنین وی افزود: کنه‌های تارتن نخیلات محیط گرم و خشک را می‌پسندند لذا مدیریت آبیاری و کنترل علف‌های هرز و پاکن کردن ، کود و سم پاشی به موقع می‌تواند تأثیر معنی داری در کاهش خسارت کنه‌ها داشته باشد.
انتهای‌خبر/

لینک کوتاه : https://sedaytangsir.ir/?p=2528

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.